Сайт Кролевецької спеціалізованої школи №1 - Героїчний епос Середньовіччя
Неділя, 04.12.2016, 10:14
Вітаю Вас Гість | RSS

Кролевецька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №1

Меню сайту
Категорії розділу
Теги
олімпіади призери зарядки Фестиваль 200-річчя відзначення Тарас Шевченко Афганістан Захід музей конкурс шевченко Яцик совенятко книгоманія Шульга дати знаменні календар Здоров’я молодь орбіт учасники довкілля семінар учителів іноземної мови районна психологія Тиждень бібліотека година мужності Засідання Екскурсія мена таланти юні СВЯТО хеловін 2012 2014 вечір випускники зустріч робота Великдень ангеліна мороз день перемоги 9 травня ветерани хода вчителі Вогонь випуск 2014 Випуск 2-В 2-А 2-В клас 2-Б останній дзвоник сонечко табір вернісаж квіти лінійка 1 вересня табір сонечко життя виставка діти творчість малюнки фабрика зірок виступ школа 2015 міс школи парад вишиванок випуск 2015 останній дзвоник 2015 Кабінет географії Кабінет світової літератури Кабінет хімії кабінет англійської мови Кабінет української літератури Учительська Кабінет початкових класів Вікна Новий рік шкооа Святий Миколай 2016 Останній дзвінок 2016 останній дзвоник 2016 випуск 2016 кабінети 2016 1 вересня 2016р

Героїчний епос Середньовіччя

Міністерство освіти і науки України

Управління освіти і науки Сумської області державної адміністрації

Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

 

 

 

«Співана історія»

Співзвучність «Пісні про Роланда з героїчним епосом інших народів світу»

(Урок за темою «Героїчний епос Середньовіччя» з використанням історичних джерел)

 

Тема: «Співана історія». Співзвучність «Пісні про Роланда» з героїчним епосом інших народів світу. Велич історичного минулого

Мета: поглибити знання учнів про епос та героїчний епос; закріпити навички аналізу художнього твору, самостійної роботи учнів, уміння аргументувати власну відповідь; виховувати повагу до історії та культури свого та інших народів.

Обладнання: виставка різних видань творів героїчного епосу, схема «Порівняльна характеристика героїчного епосу», запис арії князя Ігоря з опери О.Бородіна

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.

Епіграф:  Кожна епоха породжує свого героя.(Корейське прислів`я).

Хід уроку

І. Актуалізація пізнавальної діяльності.

Учитель.  

У дуже давні славні дні

Складалися дзвінкі пісні

Про мудрих добрих королів,

Про їх підступних ворогів,

Про лицарів, що рвуться в бій,

Аби звершити подвиг свій,

І про принцес, яким любов

Хвилює серце й юну кров.

                           («Трістан та Ізольда»)

Існує думка, що справжні герої, люди, наділені неабиякою силою, благородні, здатні на подвиги заради своєї країни, народу, власної родини, не можуть зустрітися нам в сучасному світі, що схожих на Ахілла, Робін Гуда Андрія Соколова не існує, а Супермен – це вигадка. Габріель Лауб взагалі вважає, що «Герої потрібні у хвилину небезпеки, а у решті ситуацій герої небезпечні».

Бесіда за запитаннями.

  • Яка ваша думка з цього приводу?
  • Чи потрібні герої в сучасному світі?
  • Кого з персонажів вивчених творів ми можемо назвати героями?
  • У яких художніх творах розповідається про героїчне минуле народів, про подвиги в ім`я народу, країни?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

  • Пригадайте з уроків історії, що таке героїчний епос?
  • Коли виник цей жанр?
  • Чи пов`язується героїчний епос з фольклором?
  • Які історичні події вплинули на появу героїчних епосів в Західній Європі?

(Релігійні війни, Велике переселення народів, захоплення земель).

ІІІ. Робота над темою уроку.

Слово вчителя. Термін «епос» означав «слово про подвиг». Поетика ранніх зразків героїчного епосу має багато спільних рис із поетикою чарівної казки: героїка поєднується з фантастикою, значну роль відіграють міфологічні казкові образи та ситуації, герої наділені чаклунською силою; ворожі сили представлені в образах чудовиськ, людожерів, драконів.

  Епоха середньовіччя надала епічним героїчним творам інших рис.

  Героїчний епос – збірна назва фольклорних творів різних жанрів, у яких відображено волю, завзяття народу в боротьбі зі злом, кривдою, соціальним та релігійним гнобленням, де прославляються розум, сила, мужність воїнів, богатирів, народних заступників.

Робота над хронологічною таблицею.

 

Назва твору

Час створення

Дата першої публікації

«Пісня про Роланда»

«Пісня про мого Сіда»

«Пісня про Нібелунгів»

«Слово о полку Ігоревім» 

бл. 1100

бл. 1140

бл. 1200

1185 – 1187  

1837

1179

1757

1880 

 

Чим ми можемо пояснити цей збіг, простою випадковістю чи закономірністю?

  Ці поеми виникають за подібних соціальних умов у ХІІ – ХІVст., коли в Європі проходили процеси формування народності й державності, централізація влади монарха, боротьба з внутрішніми феодальними міжусобицями, захист рідного краю від зовнішніх ворогів.

Повідомлення групи істориків.

«Кожна з пісень створювалася дружинними співцями – учасниками чи очевидцями конкретних історичних подій, їх адресат – простолюд, котрий не міг прочитати хроніки, писані латиною. Поеми побудовані за принципом середньовічного історизму,який передбачав точне відображення дійсних подій і обмежував частку художнього вимислу.

  Пізніше носіями й охоронцями героїчного епосу ставали професійні співці – лицедії, яких у Франції називали жонглерами, у Німеччині – шпільманами, в Іспанії – хуг ларами, у Київській Русі – скоморохами. Вони виконували стародавні пісні під акомпанемент музичних інструментів речитативом. Мандрівні співці виступали скрізь, їх сценою були замки феодалів, ярмаркові майдани й роздоріжжя великих шляхів середньовічної Європи. Їх пісні однаково захоплено слухали люди різних соціальних прошарків: лицарі, селяни, ремісники, городяни.

  Проте імена епічних співців залишилися невідомими, і навіть не тому, що час зумів стерти їх з людської пам`яті, а тому, що героїчні поеми складалися протягом давгих століть і були колективним творінням багатьох людей. Більшість народних поетів були неписьменними, вони спочатку завчали напам`ять уже існуючий твір, а потім дооавали щось своє. Кожен з виконавців міг змінювати епічну пісню, бо вона належала всім. Відтак епос був принципово анонімним, що зумовлено механізмом його творення.»

 

Повідомлення групи літературознавців.

«Більшість з героїчних поем розповідають про дійсні історичні події. «Пісня про Роланда» - про битву з маврами ар`єргарду війська Карла Великого на чолі з Роландом у 778 р.  у Ронсевальській ущелині. «Пісня про мого Сіда» - про боротьбу іспанців під проводом Сіда Кампеадора з маврами-завойовниками в ХІ ст. «Слово о полку Ігоревім» -  про похід давньоруського князя Ігоря Святославина на половців у 1185 р.

  Ці твори об’єднані темою захисту батьківщини, зображують битви християн з мусульманами чи язичниками.

  «Пісня про Нібелунгів» відрізняється від попередніх творів тим, що оповідає не про захист рідної землі,а  про феодальні чвари й міжусобиці давньогерманських князів часів «великого переселення народів». 

  Головними персонажами творів є реальні історичні постаті, доблесні воїни: пристрасний Роланд, відданий Сід, легендарний Зігфрид, гордий Ігор. Спільним є їх соціальний статус і походження, приналежність до верхівки феодального суспільства: Роланд – пер, племінник Карла Великого. Зігфрид – король бургундів, Ігор – князь Новгород – Сіверський.

  У провідних образах героїчного епосу народ хотів утілити свій ідеал, відтак поетично переосмислив історичні постаті, щедро наділивши їх вродою, міцною статурою, фізичною силою і такими позитивними якостями, як мужність, воїнська звитяга, твердий характер і шляхетність почуттів. Отже, домінуючим художнім засобом у їхньому зображенні є прийом ідеалізації. А використання гіперболи при описі сили цих людей символізує могутність самого народу.

Вони – патріоти, захисники рідної землі, противники феодальної роздробленості, благородні покровителі бідних і знедолених.

Група читців виразно читає описи героїв різних поем. Учні шукають спільне в їх зовнішності та характерах.

Ще заки юний Зігфрід дійшов мужніх літ,

Учинкам його мужнім вже дивувався світ:

Були тії вчинки у всіх на видноті,

 Та гідно їх уславлять хіба майбутні співці.

Іще за молодощів, ще у юні дні

Чутки про нього чулись дивні та чудні,

Який то був кремез, який то був красунь.

Красунь немало надила та могутня юнь.

                                                Пер.М.Лукаша

Мой Сид Руй Диас, отважный воитель.

Две шпаги при нем бесценные ныне.

По вражьим трупам мчится он быстро,

 Панцирь горит, на лице улыбка,

Заломлена шапка на самый затылок…

                                   Пер.Ю.Корнєєва 

 

 

Ігор сей, славен князь,

Міццю розум оперезав,

Мужністю сердечною нагострив,

Ратного духу виповнився

Та й повів полки свої хоробрі

На землю Половецьку,

На землю Руську.

                   Пер. М.Рильського

 

Долиной мчит Роланд на скакуне.

Конь Вельянтиф под ним горяч и резв.

К лицу ему оружье и доспех.

Копьё он держит меткое в руке,

Вздымает грозно к небу остриё.

Значок играет белый на копье,

 Свисает бахрома до рук и плеч.

Прекрасен телом граф и ликом смел.

                                   Пер. Ю.Корнєєва

  Прослуховування арії князя Ігоря «О, дайте, дайте мне свободу…» з опери О.Бородіна. Бесіда за запитаннями:

  • Як композитор передає важкий душевний стан полоненого героя, його скорботу за загиблими, відчуття вини?
  • В який момент ми відчуваємо рішуче бажання вирватися на свободу і продовжити боротьбу з половцями?

Роздуми над проблемним запитанням.

  • Чи не занадто ідеалізовані образи головних персонажів поем? Чи притаманні їм негативні риси?

( Народні улюбленці поряд з низкою позитивних мають деякі негативні якості. Роланд занадто запальний, стає невільником рицарського кодексу честі: не хоче кликати на допомогу Карла, аби не бути запідозреним у боягузтві.

Князь Ігор також переоцінив силу своєї дружини, у пошуках особистої слави жертвує військом і приносить шкоду рідній землі, відкривши Дикому полю шлях на Київську Русь.

Сід вдається до хитрощів й обману, аби здобути грші для свого загону, віддає лихварям під заклад скрині з піском.

Зігфрід, що є втіленням кращих людських якостей: добра, дружби, мужності, честі, по суті, такий же феодал і живе за законами свого часу. У кривавих міжусобицях із сусідськими племенами він здобув скарб Нібелунгів, але багатство, отримане ціною вбивств, ні йому, ні іншим щастя не приносить).

Робота над особливістю композиції поем.

  • Чи є спільні риси у побудові поем?

 (Наявність у поемах зачинів, кінцівок, триразових повторів, поширених діалогів й монологів, полярне групування персонажів: захисники рідного краю і вороги, різке протиставлення головного героя і його суперників).

Робота в групах.

  • І група. Знайти в текстах поем постійні епітети.
  • ІІ група. Знайти в поемах приклади гіпербол.
  • ІІІ група. Знайти описи кривавих батальних сцен з натуралістичними подробицями.

ІV. Підбиття підсумків уроку.

  • Робота з епіграфом.
  • Слово вчителя.

Героїчні поеми доби Середньовіччя хвилювали читачів багатьох століть. У репертуарі народних співців популярними були легенди про часи Карла Великого. Інколи перероблена «Пісня про Роланда» мала карнавальний характер.

Мотиви і образи «Пісні про Роланда» використовувалися письменниками наступних епох відповідно до нового розуміння суті людини, її життєвих проблем і суспільної ролі. Італійський поет Луїджі Пульчі створив епопею «Великий Морганте», в якій трактує образи «Пісні про Роланда» в комічному плані, у творі італійського поета Маттео Боярдо «Закоханий Орландо» Роланд перетворюється на закоханого до самозабуття в красуню Анжеліку, Лудовіко Аріото у поемі «Несамовитий Орландо» зображає героя зразковим лицарем, захисником скривджених, борцем за справедливість.

«Пісня про Нібелунгів» набула великої популярності у романтиків. До цієї поеми звертався Генрік Ібсен. Річард Вагнер створив цикл опер «Перстень Нібелунга».

За мотивами іспанського героїчного епосу створено трагедію П’єра Корнеля «Сід».

Розглянуті зразки героїчного епосу переконливо свідчать про те, що кожен із них відображає характерні процеси у своєму етнічному середовищі, і водночас – про спільність жанрових ознак різних національних епосів та невпинну їх еволюцію.

V. Домашнє завдання. Підготувати виступ на тему «Зброя в житті героя Середньовіччя» за матеріалами вивчених творів.

 

Пошук
Календар
«  Грудень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Форма входу

Статистика

Зареєстровано на сайті:
  • Всього: 172

  • Нових за місяць : 1
    Нових за тиждень : 0
    Нових учора : 0
    Нових сьогодні : 0
    З них :
    Користувачів 170
    Модераторів : 0
    Адміністраторів : 2
    З них :
    Хлопців : 80
    Дівчат : 91
    Онлайн

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2016