Психологічна готовність дитини до навчання в школі

       Мабуть, кожна дитина йде в перший клас з надією, що в школі все в неї буде добре. І вчителька буде вродлива і добра, і однокласники будуть з нею дружити, і вчитися буде на дванадцять. Але проходить декілька тижнів, і малюк вже без будь-якого бажання збирається вранці до школи. З понеділка починає мріяти про вихідні, а з школи приходить сумний і напружений. В чому справа? А справа в тому, що не виправдалися очікування дитини, повязані з новим життям, а сама вона опинилася не зовсім готова до тих реальностей, яка називається « шкільним буттям»

       Чому таке може відбутися? Тому що діти уявляють школу як щось дуже цікаве і повязують вступ до першого класу з позитивними змінами у житті. Далеко не всі першокласники розуміють, що шкільне життя це насамперед праця. Така ж праця як трудова діяльність дорослих людей. Проводячи опитування майбутніх  першокласників на тему: «Чому ти хочеш до школи?» стикаєшся з тим, що частина дітей хоче піти до школи зовсім не для того, щоб навчатися, а для того, щоб якось змінити своє життя, яка їх чомусь не задовольняє.

       Зрозуміло, що дитина, очікуючи, що школа суцільне свято, згодом починає відчувати незадоволеність від того,що потрібно робити те, що йому не подобається.

       Психологи вважають, що багато залежить від того, як дитина психологічно підготована до навчання в школі. Під психологічною готовністю до навчання в школі розуміється не вміння майбутнього першокласника читати , рахувати. Під психологічною готовністю до шкільного навчання розуміється необхідний і достатній рівень психологічного розвитку дитини для засвоєння шкільної навчальної програми в умовах навчання в колективі однолітків. Необхідний і достатній рівень актуального розвитку повинен бути таким, щоб програма навчання попадала в «зону найближчого розвитку» дитини. Зона найближчого розвитку визначається тим, чого дитина може досягти в співробітництві з дорослим, тоді як без допомоги він ще цього виконати не в змозі .

       Психологічна готовність до навчання в школі це комплексний показник, що дозволяє прогнозувати успішність або неуспішність навчання першокласника. Психологічна готовність до навчання в школі включає в себе слідуючи параметри психологічного розвитку:

  1. Мотиваційна готовність до навчання в школі. Для розвитку даної готовності дуже важливо задовольняти пізнавальний інтерес дитини. Тому дуже важливо відповідати на запитання маленьких чомучок як найбільше читати їм художньої і розвиваючої літератури, грати з ними в розвиваючі ігри. Займаючись з дошкільниками, важливо звертати увагу на те, як дитина реагує на труднощі: намагається виконати розпочату справу чи кидає її. Якщо ви бачите, що дитина не любить робити те, що у неї не виходить прийдіть на допомогу. Дорослий повинен похвалити дитину за те, що вона доробила справу до кінця. Це дозволяє підвищити самооцінку і стимулює бажання справитися з тим, що не відразу виходить. Поступово у дитини зявиться звичка доводити справу до кінця. Така поведінка дозволить сформувати навчальну мотивацію до моменту вступу малюка до школи.
  2. Певний рівень розвитку довільної поведінки, яка дозволяє учню виконувати вимоги учителя. Під довільною поведінкою розуміється контрольована  ціле направлена поведінка. В школі слабкий розвиток довільної поведінки проявляється в тому, що дитина:

       Для того, щоб розвивалися данні вміння потрібно в дошкільному дитинстві давати різноманітні завдання: складати пазли, кубики за заданим малюнком, розмальовувати малюнки за заданим зразком, грати з дітьми в сюжетно-рольові ігри, ігри за правилами. Це сприятиме розвитку вмінь, які потрібні на уроках та виховання дисципліни малюка.

  1. Певний рівень інтелектуального розвитку, тобто володіння дитиною простими операціями узагальнення. В основному до моменту вступу до школи дитина володіє емпіричними, тобто заснованими на дослідах , узагальненнями. Ц е означає, що порівнюючи предмети, вона знаходить, виділяє і позначає словом їх зовнішні спільні властивості, які дозволяють віднести всі ці предмети до певного класу чи поняття. Так, наприклад, дитина розуміє, що автомобіль, поїзд, літак, автобус, тролейбус і т.д. це все транспорт або засоби пересування.

       Узагальнення розвиваються в процесі пізнання дитиною властивостей предметів. Тому дуже важливо надати дитині можливість досліджувати навколишній світ. Дітям подобається працювати з піском, водою,  глиною, камінцями, глиною і т.д. Їм цікаво готувати разом з мамою або бабусею тісто, а потім пекти пиріг. Їх цікавить, що як пахне, що їстівне, яке воно на смак, що буде якщо посадити щось.

       Для розвитку узагальнення з дітьми необхідно грати в розвиваючі ігри типу лото. По ходу таких ігор малюк засвоює різноманітні поняття і вчиться класифікувати предмети. При цьому суттєво розширюється кругозір і уявлення про світ. Розвитку узагальнення допомагає складання дитиною розповіді за послідовними сюжетними малюнками, а також переказування прочитаного їй художнього твору.

  1. Добрий розвиток фонематичного слуху. Під фонематичним слухом розуміється здатність людини чути окремі фонеми або звуки в слові. Так, дитина, що вступає до школи, повинна розрізняти окремі звуки в слові. Наприклад, якщо її спитати, чи є звук «м» в слові «лампа», то вона повинна відповісти ствердно.  Розвивати фонематичний слух краще в грі.

       Ви спитаєте чи можуть батьки визначити, готова дитина до навчання в школі? В цілому так. Це можна зробити за допомогою слідуючих проб.

       Проба №1. Змалювання дітьми графічного зразка, що складається з геометричних фігур та елементів прописних букв. Зразок повинен бути намальований на білому аркуші. Перемальовувати потрібно також на білий аркуш. Не дозволяється використовувати лінійку і ластик. Дане завдання дозволить визначити чи зможе дитина працювати за зразком.

       Проба № 2.  Проведення з дітьми гри з правилами. Наприклад, це може бути будь-яка гра з чіткими правилами. В ході гри відразу видно дитину, що не може виконувати вправи за правилами. Якщо у дитини є проблема такого виду, то вона проявиться і в навчання.

       Проба № 3. Перед дитиною потрібно покласти переплутану послідовність сюжетних малюнків. Можна взяти малюнки із відомої казки. Малюнків повинно бути від 3 до 5. Дитині пропонується скласти правильну послідовність малюнків і скласти по них розповідь. Щоб виконати це завдання, у дитини повинен бути розвинений необхідний рівень узагальнення.

       Проба № 4. В ігровій формі дитині пропонуються слова, в яких потрібно визначити чи є в них певний звук На цей звук дається декілька слів. Для пошуку пропонується 2 голосних і 2 приголосних звука. Всі приголосні промовляються чітко, а голосні звуки протяжно, співаючи. Дітей, у яких виникли проблеми при виконанні даного завдання, потрібно показати логопеду.

       Шановні тата і мами, бабусі і дідусі, я сподіваюсь, що прочитавши цю статтю ви зрозуміли, що таке психологічна готовність до школи і зможете допомогти дитині правильно підготуватися до початку навчального року.